Siirry pääsisältöön

Ohjeita opettajalle: Tiedonhankinnan opetus

Ohjeita opettajalle

Yhteystiedot

Kirjaston yhteyshenkilöt ovat:

Sörnäinen: Minna Meronen, minna.meronen@uniarts.fi

Töölö: Erkki Nurmi, erkki.nurmi@uniarts.fi

Kuopio: Anna Koponen, anna.koponen@uniarts.fi

Tohtorikoulutus: Harri Ollikainen harri.ollikainen@uniarts.fi

Muu opetus: lib@uniarts.fi

Orientaatio ja kirjasto

Orientaatio ja kirjasto  

Kirjaston Mistä kirjasto löytyy ja miten sitä käytetään? on osa Taideyliopisto oppimisympäristönä -opintojaksoon pakollisena kuuluvaa, itsenäisesti suoritettavaa Moodle-verkkokurssiosuutta.

Kirjastokierrokset

Mahdollisuus varata uusille opiskelijaryhmille kirjastokierroksia kirjastosta: lib@uniarts.fi.

Yleistä tietoa kirjaston tarjoamista opetuksista

Kirjaston tarjoama tiedonhankinnan opetus

Kirjasto antaa tiedonhankinnan opetusta perusopintojen kolmessa vaiheessa. 

  1. Tiedonhankinnan perusteet.
  2. Kandivaiheen syventävä tiedonhankinta.
  3. Maisterivaiheen syventävä tiedonhankinta.

Kurssit toteutetaan kaikille akatemioille yhteneväisesti alla olevan kuvauksen mukaisesti:  

Tiedonhaun ohjaus tutkijoille

Kirjasto tarjoaa koulutusta myös tutkijoille ja väitöstutkijoille mm. tiedonhausta, avoimesta tieteestä ja julkaisemisesta, tutkimusaineistojen hallinnasta ja viitteidenhallinnasta. Lue lisää kirjaston palveluista tutkijoille.

Muu tiedonhaun ohjaus

Kirjastosta on mahdollista saada tiedonhakuun ja alakohtaisiin tietoaineistoihin liittyvää opetusta ja ohjausta myös opetussuunnitelman ulkopuolelta. Huomioithan, että sisällön tulee kuitenkin erota tiedonhankinnan perusteet, kandivaiheen syventävä tiedonhankinta ja maisteritason syventävä tiedonhankinta –opetusten sisällöistä.

Jos kurssille on tarvetta saada tiedonhankinnan opetusta, jotka eivät sisälly yllä oleviin opetuksiin ota yhteyttä kirjastoon: lib@uniarts.fi.

Opetuksen sisältö

Tiedonhankinnan perusteet

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: 

  • hakea itsenäisesti aineistoa kirjaston hakupalvelusta ja hallitsee tieteellisen tiedonhankinnan perusasiat
  • hakea tieteellistä ja relevanttia aineistoa omalta alaltaan (esim. nuotteja, tietoja taiteilijoista, näytelmiä)
  • tunnistaa luotettavat aineistolähteet
  • paikantaa niin painetut kuin elektroniset aineistot.

Sisältö

  • kirjaston palvelut ja aineistot
  • Arsca-hakupalvelun käyttö
  • tiedonhankinta ja hakusanojen käyttö
  • tiedonhaun tekniikat ja toteutus
  • lähdekritiikki ja tiedon luotettavuuden arviointi

Toteutus

90 min. lähiopetusta. Kirjaston Moodle-kurssi tukee opetusta. Tiedonhaun opetus sisältyy kaikkien akatemioiden opiskelijoilla Avoimen kampuksen pakollisiin viestintäopintoihin (Tekstitaidot 1).

Kielten tiimin opettajat ovat yhteydessä kirjastoon ja sopivat opetuksesta.

Kandivaiheen syventävä tiedonhankinta

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • tuntee oman koulutusalansa tärkeimmät tiedonlähteet
  • osaa hakea aineistoja suunnitelmallisesti käyttäen erilaisia hakutekniikoita
  • hallitsee lähteiden arvioinnin ja tiedonhankinnan prosessin
  • osaa hyödyntää tieteellisiä tiedonlähteitä opinnäytetyössään.  

Sisältö

  • tiedonhankinta prosessina ja osana opinnäytetyöprosessia
  • tiedonhaun tekniikoiden syventäminen ja oma alan tärkeimpiin tiedonlähteisiin perehtyminen
  • kirjaston elektronisten aineistojen ja tietokantojen erityispiirteet
  • lähteiden arviointi opinnäytetyötä kirjoittaessa ja lähteiden paikantaminen
  • tiedonhakujen tallentaminen ja hakupäiväkirja osana opinnäytetyöprosessia  

Toteutus

90 min. lähiopetusta. Kirjaston Moodle-kurssi tukee opetusta. Tiedonhaun opetus sisältyy kaikkien akatemioiden opiskelijoilla Avoimen kampuksen pakollisiin viestintäopintoihin. Kielten tiimin opettajat ovat yhteydessä kirjastoon ja sopivat opetuksesta.

Maisterivaiheen syventävä tiedonhankinta

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • osaa hyödyntää systemaattista tiedonhakua opinnäytetyötä tehdessään 
  • tuntee viitteidenhallinnan ja tieteellisen julkaisemisen perusteet sekä avoimen tieteen periaatteet 
  • hallitsee lähdekritiikin. 

Sisältö

  • systemaattinen tiedonhaku (riippuen opinnäytetyön laajuudesta, eli on räätälöitävissä) 
  • hakusyntaksin hallinta 
  • tekoälyn käyttö tiedonhaun tukena   
  • viitteidenhallinta lyhyesti (tarvittaessa opiskelija voi osallistua erilliseen viitteidenhallinnan koulutukseen) 
  • kansainvälisten tietokantojen edistyneempi käyttö ja tutkimusartikkelien hakeminen   
  • lähdekritiikki ja kriittinen informaatiolukutaito 
  • tieteellisen julkaisemisen perusteet (ml. avoin tiede ja avoin julkaiseminen)   
  • tutkimuksellinen lähestymistapa tiedonhankintaan

Toteutus

90 min lähiopetusta. Kirjaston Moodle-kurssi tukee opetusta.

Kuvataideakatemia: Maisterivaiheen syventävä tiedonhankinta sisältyy akatemian järjestämään Johdatus maisterin opinnäytteen kirjoittamiseen -jaksoon.

Teatterikorkeakoulu: Maisterivaiheen syventävä tiedonhankinta sisältyy maisterin opinnäytteeseen valmistavaan opetukseen (seminaariin, ohjaukseen tms.)

Sibelius-Akatemia: Maisterivaiheen syventävä tiedonhankinta sisällytetään seuraavissa koulutusohjelmissa/pääaineissa maisterivaiheen seminaarin tai muun vastaavan opintojakson toteutukseen: Musiikkiteknologia, Kirkkomusiikki, Musiikkikasvatus, Global Music, Musiikinteoria, Laulumusiikki ja ooppera, Arts Management.

Koulutusohjelmissa/pääaineissa, joissa ei opetussuunnitelmassa ole maisteriseminaaria tmv. opintojaksoa eikä kirjallista työtä, opiskelijat ohjataan tekemään kirjaston maisterivaiheen Moodle-kurssi. Näitä ovat:

  • Klassisen musiikin instrumentti- ja lauluopintojen koulutusohjelmasta seuraavat pääaineet: piano, harmonikka, kitara, kantele, jouset, puhaltimet, lyömäsoittimet, harppu, urut
  • Sävellyksen ja musiikinteorian koulutusohjelma: sävellyksen pääaine.

Kuka/ketkä sopivat kirjaston kanssa opetuksista:
KuvA: suunnittelijat / opettajat.
TeaK: suunnittelijat ovat yhteydessä kirjastoon.
SibA: Koulutusohjelmien seminaariohjaajat ovat suoraan yhteydessä kirjaston yhteyshenkilöön opetuksen sopimiseksi. Toteutusten kuvauksista vastaavien opettajien tulisi huolehtia, että kuvauksessa mainitaan, että toteutus sisältää kirjaston osuuden.

Saavutettavuusseloste | Accessibility statement